svullen buk....

svullen buk....

Forum - Sjukdomar och behandling

Kopplade arter till forumtråden

Kopplade produkter till forumtråden

Dannyboy
Inlägg #0
  23 maj 2009  23:12

offline (30 september 2009  11:05)

9 st inlägg
Enköping i
Uppsala län
Akvarier (2)
Hej...

Jag undrar om någon kan svara på vad som är fel, eller vad det är för sjukdom rättare sagt när buken sväller upp och andningen ökar???... fisken höll sig undan, innan den sedan "gick bort"..händelseförloppet var 2 till 3 dagar. Jag hittade fisken död på botten när jag kom hem dag 3.

Arten det handlar om är Thorichthys meeki, dvs Eldbuksciklid.

Vore tacksam för svar på denna frågan, MVH Dannyboy smiley: glasses

patriks155
Inlägg #1
  24 maj 2009  10:06

MedarbetareMedarbetare

offline (24 juli 2010  15:40)

616 st inlägg
Uddevalla i
Västra Götalands län
Akvarier (3)
Bukproblematik, kanske bukvattensot. Klassiska symtom på bukvattensot är att fisken slutar äta, "hostar", trådaktig avföring, svullen buk, utstående fjäll samt håller sig gärna undan. Har de svullnat upp och det är bukvattensot är det för sent så tarmarna redan är en varig massa.

Ska man behandla bukvattenssot är flagyl oftast bäst vilket man dock behöver recept på. Annars sägs Octozin i kombination med antibakteriellt (ex aqua furan) fungera. Även om det inte är bukvattenssot utan andra tarmproblem är behandling dessamma.

Orsaken till bukvattensot kan vara stress, fel foder mm. Stress kan orsakas av felaktigt hanterande, fel fisk sammansättning, bråk, fel vattenvärden osv.

Har du några mer fiskar som visar sytom. I så fall isolera dessa direkt och starta behandling alt behandla hela karet. Tänk på att aquafuran dödar en del filterbakterier så mata inte under tiden och låt gärna filtret gå i en separat behållare.

Ändrad senast: 24 maj 2009  10:08

Dannyboy
Inlägg #2
  24 maj 2009  13:00

offline (30 september 2009  11:05)

9 st inlägg
Enköping i
Uppsala län
Akvarier (2)
tack för det snabba svaret, det blev lite strul med leveransen när fiskarna kom till affären... Jag har 5st Thorichthys meeki, (Eldbuksciklid) dom verkar lite stressade till sättet men aptiten är det inget fel på nu..

MVH Dannyboy smiley: glasses

Du måste vara inloggad för att kunna posta ett inlägg