v2.0.1
Som inloggad medlem på Akvarielexikonet kan du ta del av många funktioner. Logga in, eller bli medlem redan idag.
| saxmark | Inlägg #2 12 februari 2008 11:02 |
|
241 st inlägg Kode i Västra Götalands län Akvarier (3) |
För att komma tillbaka till topic.. Vilka växter skall man satsa på för att få konkurens om näringen ?.. Skall man ha en sump med vattenpest eller finns det nån annan växt som förökar sig som ogräs som man kan exportera näring snabbt och enkelt med ?
|
| patriks155 | Inlägg #3 12 februari 2008 15:57 |
|
616 st inlägg Uddevalla i Västra Götalands län Akvarier (3) |
Inte för att jag är så där jätte kunnig på växter men du kan få exempel på växter som jag tycker är lätta och som förökar sig snabbt.
Limnophilla Sessilliflora / Aquatica (är äcklig och funkar med många växtätare, dessutom duktig på att växa i högt pH under förutsättning att man kör bikarbonat) Hornsärv (växer som ogräs men är väldigt skör av sig och går lätt av, passar i så gott som alla pH utan problem) Osiris svärplanta (kan växa enormt och blir rejält stor, passar även i högt pH och bland många växtätare) Ozelot svärdplanta (blir också väldigt stor fort och passar i de flesta pH samt med växtätare) Vattenpest (tål de flesta pH men älskas normalt av växtätare) Hygrophila ( tål de flesta pH och kan växa som ogräs, har aldrig haft kvar dessa länge med växtätare dock) Sen har vi ju ex crinum, vallisnera mm men vet inte om de är så där jätte bra alghämmande växter. |
| saxmark | Inlägg #4 13 februari 2008 01:09 |
|
Då till nästa fråga.. Om man har vattenpest som nu äts som sallad av växtärate. Blir summan +-0 eller blir det som så att fiskarna tillgodogör sig näringen ? Och om man har en bra volym så borde man hinna exportera en del så länge man inte tar för mycket.. Eller om man har en fredad zon där man alltid har en buffert.. Kan man göra 2 flugor på smällen så att säga.. Man får en export och samtigt att hyggligt basfoder ?
|
| patriks155 | Inlägg #5 13 februari 2008 13:07 |
|
saxmark skrev: Då till nästa fråga.. Om man har vattenpest som nu äts som sallad av växtärate. Blir summan +-0 eller blir det som så att fiskarna tillgodogör sig näringen ? Och om man har en bra volym så borde man hinna exportera en del så länge man inte tar för mycket.. Eller om man har en fredad zon där man alltid har en buffert.. Kan man göra 2 flugor på smällen så att säga.. Man får en export och samtigt att hyggligt basfoder ? Du får se till att ha något som växer i snabbare takt än fiskarna konsumerar dom i så fall men jag tror det kan bli svårt att få super fina växter som fiskarna äter av samtidigt Vad gäller vattenpesten är det en växt som gått åt på några minuter och som alla mina växtätare har älskat över allt annat. Nu vet jag inte hur andra växtätare reagerar. Fast det är klart mina fiskar i dagsläget konsumerar ju även vallisnera och crinumlök utan problem. Problemet ligger ju först i att få upp en djungel så man inte sätter ditt småskott som konsumeras direkt. Tycker du ska prova med Sessilliflora det är en otroligt vacker växt som är ganska äcklig och växer enormt, själv rensade jag var 3-4 dag ordentligt. Är inte så ljuskrävande men växer helt lart bättre ju mer ljus den får. Haffa Defdac eller någon på forumet så kan de säkert hjälpa dig bättre än jag kan. |
| defdac | Inlägg #6 13 februari 2008 13:58 |
|
48 st inlägg Linköping i Östergötlands län Akvarier (5) |
Jag är dålig på hur mycket näring fiskar tillgodogör sig, men om jag inte minns helt galet så kan dom tillgodogöra sig ca 50% av proteinet dom får av födan. Så fiskarna "exporterar" ju en del på samma sätt som växterna bara det att man trimmar bort växter och låter firrarna växa och vara kvar + att fiskarna ger tillbaks en viss del också till växterna.
Men detta är nog en fråga för en fisknäringsexpert känns det som. http://www.defblog.se
|
| saxmark | Inlägg #7 16 februari 2008 00:12 |
|
Mmm.. Lutar år en plantering med Sessilliflora och att driva upp pest i en burk vid sidan av för matning.. Skulle vart kul att få till en bra ringng inför dammen till sommaren..
|
| Ylofen | Inlägg #8 23 februari 2008 14:48 |
|
310 st inlägg Skillinge i Skåne län Akvarier (3) |
KAOS!!! När jag kommer in på morgonen till mitt akvarium så äter fiskarna, sen lite senare så ligger dem bleka på bottnen och vattnet luktar så äckligt att jag inte ens vill vara i närheten utav det, jag har precis tömt halva akvariet, varför luktar mitt akvarium skit äckligt? är det för att jag matar för mycket? hur mycket ska man mata? Mina påfåglar är alltid lika hungriga så jag är osäker. Men först och främst vill jag få ordning på lukten iakvariet det luktar bokstavligen SKIT >.<
|
| VeMvEt | Inlägg #9 23 februari 2008 14:53 |
|
112 st inlägg Gullspång i Västra Götalands län Akvarier (11) |
Ylofen skrev: KAOS!!! När jag kommer in på morgonen till mitt akvarium så äter fiskarna, sen lite senare så ligger dem bleka på bottnen och vattnet luktar så äckligt att jag inte ens vill vara i närheten utav det, jag har precis tömt halva akvariet, varför luktar mitt akvarium skit äckligt? är det för att jag matar för mycket? hur mycket ska man mata? Mina påfåglar är alltid lika hungriga så jag är osäker. Men först och främst vill jag få ordning på lukten iakvariet det luktar bokstavligen SKIT >.< Troligtvis är det för mycket mat, eller dålig mat. Förmycket mat blir nitrit, därav lukten. Blir även då problem för fiskarna att ta upp syre då det är giftigt. Varav dom blir dåliga liggandes färglösa, och då o då tar turer upp till ytan för att få i sig lite syre. Vatten byte är nog en relativt bra sak at göra. Och ta bort alla synliga matrester. Kan även vara bra att tillföra nån bakterikultur typ nitrivec. Tja, mata ej mer än det som försvinner relativt snabbt. Bättre att mata lite fler gånger än att mat blir liggandes. sen OT: Sen skapa nya trådar för nya frågor istället för att skriva i samma som om dina algproblem. Ökar chanserna att få svar från personer som kan mer om en sak och inte är alls intresserad att läsa om alger Ändrad senast: 23 februari 2008 14:55 |
| patriks155 | Inlägg #10 23 februari 2008 15:58 |
|
Ylofen skrev: KAOS!!! När jag kommer in på morgonen till mitt akvarium så äter fiskarna, sen lite senare så ligger dem bleka på bottnen och vattnet luktar så äckligt att jag inte ens vill vara i närheten utav det, jag har precis tömt halva akvariet, varför luktar mitt akvarium skit äckligt? är det för att jag matar för mycket? hur mycket ska man mata? Mina påfåglar är alltid lika hungriga så jag är osäker. Men först och främst vill jag få ordning på lukten iakvariet det luktar bokstavligen SKIT >.< Fiskar är ALLTID hungriga oavsett hur mycket du matar, det är en instinkt att stå och tigga. Man brukar säga att så gott som alla dödsfall orasakade av mat är pga övermatning. Mata max 2ggr per dag och ha gärna någon matfri dag emellanåt. Och gå inte efter någon 2 minuters gräns som en del hävdar, för under den tiden finns det risk att dina oscar övermatas. Och nu är det vattenbyte som gäller och mata inte på några dagar, tillsätt gärna filterbakterier. Kom inte ihåg hur mkt du brukar byta men helt klart bör du göra det varje vecka och minst 30% tycker jag med tanke på dina fiskar (gärna upp till 50%). Stora fiskar+mkt mat+inga direkta växter= stora vattenbyten! Kolla nitriten genom ett dropptest (inga remsor). Ändrad senast: 23 februari 2008 16:00 |
| Sarski | Inlägg #11 11 augusti 2008 23:32 |
|
4 st inlägg Skövde i Västra Götalands län Akvarier (3) |
hej! Undrar om nån vet hur man bäst har ihjäl alger på plastväxter, "inrednings-grottor" och annat? Har bytt stora mängder vatten och plockat bort de värst drabbade bladen på de vanliga växterna.
|