v2.0.1
Som inloggad medlem på Akvarielexikonet kan du ta del av många funktioner. Logga in, eller bli medlem redan idag.
| Ylofen | Inlägg #0 5 februari 2008 21:37 |
|
310 st inlägg Skillinge i Skåne län Akvarier (3) |
Är det någon som kan ge mig några tips mot trådalger och vanliga som sätter sit på stenar, har jätte mycket trådalger och håller på att smälla av, köpte nya växter härom dagen och nu ser dom förjävliga ut
|
| jsl | Inlägg #1 5 februari 2008 23:05 |
|
61 st inlägg Obbola i Västerbottens län Akvarier (2) |
Trådalger triggas av järn i vattnet. Se till att inte ha för mycket järn i om du nu göder något.
Annars får du sätta i något som äter dem eller växter som konkurrera ut dem. |
| Ylofen | Inlägg #2 6 februari 2008 08:08 |
|
asså, inte vad jag känner till, räcknas aluminram till järn? jag har också väldigt skitigt i vatttnet efter som mina påfåglar stökar till lite jag har ingen balans några tips på hur jag kan åter få balansen?
|
| jsl | Inlägg #3 6 februari 2008 09:14 |
|
61 st inlägg Obbola i Västerbottens län Akvarier (2) |
Nej aluminium räknas inte till järn. Byt stora mängder vatten under några dagar så får du renare vatten. Ett stort och kraftigt filter brukar hjälpa till också. Skaffa även lite snabbväxande växter som nån Hygropila eller vattenpest som kan konkurrera om näringen med algen.
|
| patriks155 | Inlägg #4 6 februari 2008 16:11 |
|
616 st inlägg Uddevalla i Västra Götalands län Akvarier (3) |
Som jsl säger så är rejäla filter grunden när man håller större grävande fiskar om man vill lyckas hålla något sådär klart vatten. Vad har du för filter nu??
Apropå balansen så kan man hälla i flytande bakterier på burk om man vill. Har du dålig balans ska du helt klart mata försiktigt framöver så du inte överbelastar bakteriekulturen! Och så stora vattenbyten för att få ut så mycket näring som möjligt. Gå in på mina artiklar "Att starta akvarium" så står det exempel på snabbväxande växter mm. Sen är växter+påfåglar kanske inte de lättaste men man får försöka hitta knep som får växterna att stanna kvar. Ps. det är inte så att du kör växtnäring / järngödning och har kört i för mkt i förhållande till antal växter, gjort de misstaget själv några gånger |
| Ylofen | Inlägg #5 6 februari 2008 16:17 |
|
jsl skrev: Nej aluminium räknas inte till järn. Byt stora mängder vatten under några dagar så får du renare vatten. Ett stort och kraftigt filter brukar hjälpa till också. Skaffa även lite snabbväxande växter som nån Hygropila eller vattenpest som kan konkurrera om näringen med algen. jag har ett stort kraftigt ytter filter som heter unimax professional |
| Ylofen | Inlägg #6 6 februari 2008 16:20 |
|
patriks155 skrev: Som jsl säger så är rejäla filter grunden när man håller större grävande fiskar om man vill lyckas hålla något sådär klart vatten. Vad har du för filter nu?? Apropå balansen så kan man hälla i flytande bakterier på burk om man vill. Har du dålig balans ska du helt klart mata försiktigt framöver så du inte överbelastar bakteriekulturen! Och så stora vattenbyten för att få ut så mycket näring som möjligt. Gå in på mina artiklar "Att starta akvarium" så står det exempel på snabbväxande växter mm. Sen är växter+påfåglar kanske inte de lättaste men man får försöka hitta knep som får växterna att stanna kvar. Ps. det är inte så att du kör växtnäring / järngödning och har kört i för mkt i förhållande till antal växter, gjort de misstaget själv några gånger Jag mata försiktigt, jag försöker göra mina påfåglar tama så jag matar dom för han dom får pellets som är ganska stora dom tar och så tror man att dom har svalt det men dom sparar maten tills dom inte kan få in mer och sen tuggar dom och maten kommer ut ur gälarna och detta fungerar nog som gödning till algerna |
| Ylofen | Inlägg #7 7 februari 2008 13:00 |
|
ganska säker på att det är sånna typ pensel alger som är släkt med röd alger.
Dom är dom värsta algerna man kan ha har jag hört, hur fan ska jag bli av med fan skapet? |
| SpettochSlegga | Inlägg #8 7 februari 2008 14:19 |
|
15 st inlägg Uppsala i Uppsala län Akvarier (3) |
Ylofen skrev: ganska säker på att det är sånna typ pensel alger som är släkt med röd alger. Dom är dom värsta algerna man kan ha har jag hört, hur fan ska jag bli av med fan skapet? Har du nån bild på algerna? |
| Ylofen | Inlägg #9 7 februari 2008 14:50 |
|
SpettochSlgga skrev: Ylofen skrev: ganska säker på att det är sånna typ pensel alger som är släkt med röd alger. Dom är dom värsta algerna man kan ha har jag hört, hur fan ska jag bli av med fan skapet? Har du nån bild på algerna? http://www.aquadigital.net/images/penselalger.jpg denna är väll kanske inte den bästa bilden men sök annars på google om du orkar, algerna är inte så långa som på bilden, bli förmodligen avbetade av malar, jag läste i en bok att man ska ta bort drappade blad, och då blir det ju ingen växt kvar |
| VxaLtt | Inlägg #10 7 februari 2008 22:02 |
|
54 st inlägg Umeå i Västerbottens län Akvarier (0) |
Mata mindre, skippa lyset ett par dagar, byt regält med vatten.
När rengjorde du gruset sist ? /ERik
|
| Ylofen | Inlägg #11 8 februari 2008 11:10 |
|
VxaLtt skrev: Mata mindre, skippa lyset ett par dagar, byt regält med vatten. När rengjorde du gruset sist ? Jag rengör aldrig det eftersom det finns nyttiga bakterier som går bort om man rotar i gruset och sen har jag mycket finkornigsand så det skulle bli en mycket svår utmaning, Men jag har 4 oscar som tar maten malawi cikliderna får nästan aldrig så jag tycker synd om dom. Kanske matar lite förmycket. |
| VeMvEt | Inlägg #12 8 februari 2008 16:40 |
|
112 st inlägg Gullspång i Västra Götalands län Akvarier (11) |
Rengöra gruset kan du göra utan att alla bakterier försvinner,. Sen är det ej så farligt om du ej ger dig på filter eller så samtidigt,.
Mer risk att du råkar ut för nitrit eller alger om du aldrig gör rent det. |
| Ylofen | Inlägg #13 8 februari 2008 16:50 |
|
Jag ska försöka mörklägga akvariet tills på måndag
se om det hjälper :/ |
| defdac | Inlägg #14 9 februari 2008 22:26 |
|
48 st inlägg Linköping i Östergötlands län Akvarier (5) |
Jag tror inte järn "triggar" trådalger i samma bemärkelse som syresvängningar och ammoniumsvängningar - dvs får vilande sporer att vakna till liv.
Jag tror istället ofta det beror på att man rätar upp näringsnivåer snabbt som egentligen är kanon för växter och även för växtliknande alger typ trådalger. Det enda som händer är att trådalgerna är mycket snabbare att växa till, men låter man nivåerna vara höga jämna och fina så börjar snart växterna dundra iväg och trycka undan alger. Exakt hur växter trycker undan alger är spännande eftersom näringsnivåerna fortfarande är höga och fina. Det verkar vara just för att växterna skapar höga fina syrenivåer och låga jämna ammoniumnivåer som gör att algerna inte riktigt tycker det är ett bra läge att börja blomma. Att dom dessutom skuggar något enormt gör ju inte algerna gladare. http://www.defblog.se
|
| patriks155 | Inlägg #15 10 februari 2008 19:57 |
|
Glöm inte att återkomma med hur det gick! |
| Ylofen | Inlägg #16 10 februari 2008 20:05 |
|
Jag ska. men jag tror inte jag får bort dem. det har dock börjat bli ljusare inte så grumligt som det var innan... Jag ska passa på o fråga en fråga, Frågan lyder: Hur länge kan en jardini arowana vara i ett 540L kar, den kommer senare få 720L |
| patriks155 | Inlägg #17 10 februari 2008 20:40 |
|
Ylofen skrev: Jag ska. men jag tror inte jag får bort dem. det har dock börjat bli ljusare inte så grumligt som det var innan... Jag ska passa på o fråga en fråga, Frågan lyder: Hur länge kan en jardini arowana vara i ett 540L kar, den kommer senare få 720L Prova att lägga ut en ny tråd om det. Vet att det har diskuterats arowanor på forumet tidigare så du får säkert svar! |
| Ylofen | Inlägg #18 10 februari 2008 20:59 |
|
patriks155 skrev: Ylofen skrev: Jag ska. men jag tror inte jag får bort dem. det har dock börjat bli ljusare inte så grumligt som det var innan... Jag ska passa på o fråga en fråga, Frågan lyder: Hur länge kan en jardini arowana vara i ett 540L kar, den kommer senare få 720L Prova att lägga ut en ny tråd om det. Vet att det har diskuterats arowanor på forumet tidigare så du får säkert svar! Men jag lägger bara ut fler och fler trådar halv klara, |
| arogen | Inlägg #19 11 februari 2008 15:50 |
|
95 st inlägg Umeå i Västerbottens län Akvarier (3) |
Jag gillar att läsa trådar, läser varenda en. Så skriv på bara ylofen
|
| patriks155 | Inlägg #20 11 februari 2008 17:29 |
|
Håller med!! Sen är det många som kanske är jätte duktiga på ex arowanor och inte går in på alg tråden. Ett annat alternativ är att skriva i rovfisktråden / monstertråden. Men ännu bättre är en ny tråd! |