Hälp, infusorier

Hälp, infusorier

Forum - Alger - Växter

Kopplade arter till forumtråden

Kopplade produkter till forumtråden

marre
Inlägg #0
  18 januari 2008  19:52

offline (29 juli 2009  13:14)

15 st inlägg
Vänge i
Uppsala län
Akvarier (2)
Har fått "Londondimma i mitt 400-literskar! Fick detta antagligen efter att ytterfiltret rengjordes för noga.Det var den bakteriekulturen...Har öst i Nitrivec i ett par dagar och även "kramat" ur filtret från vårat lilla akvarium. Undrar nu vad man ska göra mer, byta vatten eller triggar man igång infusorierna då?

Mvh Marie

patriks155
Inlägg #1
  18 januari 2008  20:10

MedarbetareMedarbetare

offline (24 juli 2010  15:40)

616 st inlägg
Uddevalla i
Västra Götalands län
Akvarier (3)
Tycker du ska avvakta, brukar oftast försvinna när karet kommer bättre i balans. Uv filter är annars bra för detta ändamål. Sen finns det även preparat för infusorier men jag har aldrig provat detta men de sägs funka.

En annan idé är mörkläggning några dagar och då menar jag verkligen svart, man får täcka över karet med något som inte släpper in ljus alls och se vad som händer. Mata i så fall inget under dessa dagar.

Jag hade avvaktat i vilket fall som helst, inte gjort mer vattenbyte i alla fal. Vattenbyte får du inte igång balansen av, möjligtvis att du minskar på infusorierna men de lär komma tillbaka då misstänker jag. Mata sparsamt ett tag och stå gärna över några dagar.

Ytterligare något du kan testa är att ta filtervadd i pumpen som du trycker hårt ihop, detta sägs ta en del infusiorer. Vet däremot inte om det stämmer men verkar logiskt.

patriks155
Inlägg #2
  18 januari 2008  20:14

MedarbetareMedarbetare

616 st inlägg
Uddevalla i
Västra Götalands län
Akvarier (3)
Sen har du den här som du kan prova om du vill bli av med det snabbt

http://www.sera.de/index.php?id=295&L=1

Ändrad senast: 18 januari 2008  20:15

saxmark
Inlägg #3
  19 januari 2008  08:18

MedarbetareMedarbetare

offline (7 december 2011  18:50)

241 st inlägg
Kode i
Västra Götalands län
Akvarier (3)
När jag fick dimma i mina sötvattensburkar så brukade jag alltid hänga i en UVC så vart de klart på nån dag.. Tror inte de skall påverka för mycket av balansen. Och en uv kostar ju inte mången krona i dagsläget..

marre
Inlägg #4
  19 januari 2008  15:15

offline (29 juli 2009  13:14)

15 st inlägg
Vänge i
Uppsala län
Akvarier (2)
Har nu fått råd av Defdac att byta allt vatten- en slang i och en ur, och ha pumparna igång.
Har nu gjort det och vattnet är kristallklart!!!Ska göda med PMDD i morgon när pH:t gått ner , för att mikrogödningen ska få full kraft.
Ska nu sätta mig i fotöljen och bara njuta...

Marie

Ändrad senast: 20 januari 2008  09:16

Fiend
Inlägg #5
  19 januari 2008  15:37

AdministratörAdministratör

offline (21 mars 2011  13:20)

1166 st inlägg
Umeå i
Västerbottens län
Akvarier (5)
Lycka till! smiley: normal

Du får meddela sedan hur det gick!
Mvh Fredrik

patriks155
Inlägg #6
  19 januari 2008  15:50

MedarbetareMedarbetare

616 st inlägg
Uddevalla i
Västra Götalands län
Akvarier (3)
marre skrev:

Har nu fått råd av Defdac att byta allt vatten- en slang och en ur och ha pumparna igång.
Har nu gjort det och vattnet är kristallklart!!!Ska göda med PMDD i morgon när pH:t gått ner för att mikrogödningen ska få full kraft.
Ska nu sätta mig i fotöljen och bara njuta...

Marie

Får hoppas det funkar! Lite roligare än att vänta ut det. Har varit många disskussioner uppe om detta på andra forum och just där har det sagts att man normalt inte ska byta något vatten alls utan först efter ev mörkläggning eller behandling med något preparat för att få bort döda infusorier. Fast det är klart byter du allt vatten lär det ju vara en annan femma. Funkar detta är det ju kanon.

Sen har det även disskuterats en del om att det finns vissa växter som äter infusiorer men det kan jag inget om.

Själv haft det några gånger när jag startat upp och det är ju inte direkt roligt.

Ändrad senast: 19 januari 2008  15:56

patriks155
Inlägg #7
  19 januari 2008  16:23

MedarbetareMedarbetare

616 st inlägg
Uddevalla i
Västra Götalands län
Akvarier (3)
saxmark skrev:

När jag fick dimma i mina sötvattensburkar så brukade jag alltid hänga i en UVC så vart de klart på nån dag.. Tror inte de skall påverka för mycket av balansen. Och en uv kostar ju inte mången krona i dagsläget..

Tror jag betalade 800 kr för min 11 watts Aquael för ett par år sedan. Nackdelen är väl att lampan inte har så lång livslängd. Men sen råder det ju stark oenighet om när och hur mycket man ska ha på den. Vissa tycker att den vara på jämt, andra max 10 timmar/dag och vissa aldrig mer än vid problem (alg, infusiorer, prick etc).

Saxmark: Kör du med uvc nu och hur funkar det tycker du? Hur länge kör du? Själv körde jag ett tag på prov men slutade efter att lampan gått.

Fiend
Inlägg #8
  19 januari 2008  16:26

AdministratörAdministratör

offline (21 mars 2011  13:20)

1166 st inlägg
Umeå i
Västerbottens län
Akvarier (5)
Jag kör ju iofs saltvatten och har för närvarande 2st 39w UVC i mitt 450L akvarie igång dygnet runt. Ser inga problem med det än så länge smiley: normal

Själv så skulle jag bara köra det i sötvatten OM jag fick problem eller hade känsliga fiskar (som diskus).
Mvh Fredrik

saxmark
Inlägg #9
  19 januari 2008  16:30

MedarbetareMedarbetare

offline (7 december 2011  18:50)

241 st inlägg
Kode i
Västra Götalands län
Akvarier (3)
Jag har min uvc liggander på hyllan.. Flyttar den mellan karen när den behövs.. Har en gris som jag skall koppla upp till dammen till sommaren.. Den vette fasen om jag skall köra på timer eller vid problem.. Men jag tilhör väl dem som bara behovskör uvc:n.. Detta är väl pga snålhet.. Jag vill inte slita på lampan/värma vattnet i onödan.. smiley: normal

defdac
Inlägg #10
  19 januari 2008  17:20

MedarbetareMedarbetare

offline (12 mars 2010  14:33)

48 st inlägg
Linköping i
Östergötlands län
Akvarier (5)
Jag hade också UV-filter när jag kom på det här med att låta ett vattenbyte stå och gå tills vattnet var klart. Jag har alltid varit extremt otålig så att kunna fixa klart vatten på någon/några timmar med ett gående vattenbyte var smuttare än att behöva kränga på UV-filtret som gärna även samlade på sig CO2-fickor som stod och porlade.

Har man ammonium/nitrit eller en massa klor i vattnet så är det en mindre bra metod, men här i Linköping funkade det fint.

En del av tricket är av att fluffa växter och låta filtret stå och gå undertiden vattenbytet äger rum, just så man ska slippa fickor av infusorier som hänger kvar.
http://www.defblog.se

Du måste vara inloggad för att kunna posta ett inlägg