v2.0.1
Som inloggad medlem på Akvarielexikonet kan du ta del av många funktioner. Logga in, eller bli medlem redan idag.
| Fiend | Inlägg #0 13 januari 2008 18:17 |
|
1166 st inlägg Umeå i Västerbottens län Akvarier (5) |
Har ni någon favoritväxt i era akvarium som ni talar speciellt varmt för, eller är bara väldigt speciell?
Själv tycker jag om Polysperma som jag har i mitt kar nu. Växer som ogräs och ser rätt bra ut. Vallisneria (stavning?) är också en favorit som alltid uppskattas. Gillar även växter som är lätta att sätta på rötter =) Vi har ju en hel del duktiga växtakvarister här, vore skoj höra allas åsikter om vad ni har för favoritväxter =) Mvh Fredrik
|
| patriks155 | Inlägg #1 13 januari 2008 18:21 |
|
616 st inlägg Uddevalla i Västra Götalands län Akvarier (3) |
Limnophila Sessilliflora. Enda växten jag verkligen lyckats med och som funkar till de flesta CA enligt min erfarenhet. Växer som ogräs och är inte jätte ljus krävande. Duktig också på att förbruka bikarbonat istället för koldioxid. När det var som värst rensade jag mitt stora kar varannan till var tredje dag. Nu har jag bara dessa i mina två mindre kar.
|
| Fiend | Inlägg #2 13 januari 2008 18:24 |
|
Mvh Fredrik
|
| patriks155 | Inlägg #3 13 januari 2008 18:37 |
|
Japp, kallas ambulia också. Kanontips till dom som kör hårdare vatten och buffrar med bikarbonat och ändå vill kunna köra med växter.
1. Djungel nedan växte upp på några få veckor från plantor på bara några 8-10 cm. 2. En gammal bild från mitt 1200 |
| patriks155 | Inlägg #4 13 januari 2008 18:37 |
|
Hoppsan blev en dubblett här. Ändrad senast: 13 januari 2008 18:38 |
| arogen | Inlägg #5 13 januari 2008 20:33 |
|
95 st inlägg Umeå i Västerbottens län Akvarier (3) |
Ja den är nice, växer bra hos mig som har ganska svårt att få växter att ta sig.
|
| marre | Inlägg #6 13 januari 2008 20:43 |
|
15 st inlägg Vänge i Uppsala län Akvarier (2) |
Cryptocoryne undulata är en växt som jag har bra erfarenhet av.Planterar man den som bakgrundsväxt, har man snart en hel "skog". Den blir väldigt fin, eftersom alla blad växer på olika nivåer.Det blir aldrig tomt nertill.Den är lite trög i starten, tar lite tid på sig att acklimatisera sig, men sen...
|
| jsl | Inlägg #7 13 januari 2008 21:53 |
|
61 st inlägg Obbola i Västerbottens län Akvarier (2) |
Eustralis stellata är en personlig favorit. Bland de enklare växterna är ju rosanervig polysperma helt ok.
|
| CizziB | Inlägg #8 13 januari 2008 22:45 |
|
76 st inlägg Rimbo i Stockholms län Akvarier (3) |
Min favorit är tigerlotusen.... fina blad och otroligt vackra blommor. Har en stor planta i mitt 490liters som blommat... jättefina MEN tar för mkt plats och ljus från mina andra växter så jag ska göra mig av med den...
* 720liters med monster soppa
* 490liters med fengäddsoppa * 58liters saltvatten * +10st odlings kar med diverse |
| CizziB | Inlägg #9 13 januari 2008 23:44 |
|
76 st inlägg Rimbo i Stockholms län Akvarier (3) |
Hittade bilder på min tigerlotus när den blommar...
* 720liters med monster soppa
* 490liters med fengäddsoppa * 58liters saltvatten * +10st odlings kar med diverse |
| defdac | Inlägg #10 14 januari 2008 13:07 |
|
48 st inlägg Linköping i Östergötlands län Akvarier (5) |
Min tror jag är Ludwigia inclinata. Irriterande svår att både få att växa och se snygg ut, men oj vad man får tillbaks om man får den att trivas.
EDIT: Passande med tanke på min avatar. Eller tvärtom. Ändrad senast: 14 januari 2008 13:07 http://www.defblog.se
|
| Fiend | Inlägg #11 14 januari 2008 13:09 |
|
defdac skrev: Min tror jag är Ludwigia inclinata. Irriterande svår att både få att växa och se snygg ut, men oj vad man får tillbaks om man får den att trivas. EDIT: Passande med tanke på min avatar. Eller tvärtom. Den ser helt klart gräsligt (hehe) snygg ut =) Dock som du säger, kanske inget för oss som är newbies inom växtvärlden. Mvh Fredrik
|