Medlemsakvarium - Köksburken

Medlemsakvarium - Köksburken

Forum - Mitt akvarium - Medlemmars akvarier

Kopplade arter till forumtråden

Kopplade produkter till forumtråden

LiMa79
Inlägg #0
  22 september 2010  21:47

offline (31 maj 2011  13:05)

3 st inlägg
Nässjö i
Jönköpings län
Akvarier (2)

Köksburken

Läs mer om akvariet »

Ett mognande akvarium som nu tas till en högre nivå.

Planer

Jag har haft en liten plastbytta på 10 liter ståendes på köksbänken i 6 år. Jag hade från början bara två killi Australe och en ancistrus simmandes däri tills killisarna bestämde sej för att hoppa ut och kvar blev malen ensam och simmade ensam i nästan 4 år tills jag bestämde mej för att skaffa kompisar till honom. Jag köpte 5 neontetror och släppte i. Två stycken hoppade ut men tre har bott där i något år eller två. Detta kar har gått utan varken pump eller värmare och en massa snabbväxande växter och andmat för syretillförseln plus lite sand på bottnen för att skapa bakteriekultur.
Nu har jag dock tänkt ta detta till en högre nivå och byta ut den lilla byttan mot ett 50 literskar och släppa i dom små rackarna och växterna där.
Turligt nog fick jag en vecka innan min födelsedag ett samtal om att en kompis till en kompis ville bli av med alla sina fiskar. Så dom tog jag över och har nu stående i hinkar med växter och en glödlampsramp över tills jag får hem mitt kar.

Produkter

En ehaim filterpump och en doppvärmare.

Arter

I nuläget har jag 2 neontetror, 2 kardinaltetror, 2 ancistrus, 5 rödmunstetror, 10 silvermolly, 8 svart nentetra, 15 guppies

LiMa79
Inlägg #1
  27 september 2010  14:44

offline (31 maj 2011  13:05)

3 st inlägg
Nässjö i
Jönköpings län
Akvarier (2)
Jag har som ovan tänkt att förstora min lilla plastburk i köket till ett 54-liters kar. Jag har fått ta över grus, pump, doppvärmare, växter, fiskar och 20liter vatten från en annan person.
Nu är frågan...hur får jag över fiskarna från hinkarna dom nu står i till karet?
1. Tvätta av gruset (som jag själv köpte till extra) och blanda med det befintliga gruset
2. Stoppa i rot (som jag köpt till och låtit ligga i blöt några dagar för att färga av). Stoppa i den grotta jag tänkt bygga och kanske någon kruka för malarna att gömma sej i.
3. Hälla på 30 liter vanligt kranvatten blandat med aqua safe? Rengöra pumpen och stoppa i den (den är för tillfället ganska smutsig men jag har låtit den cirkulera i en hink tillsammans med gruset.)
4. Stoppa över de växter som jag har...
5. Hälla över vattnet med fiskar i från hinkarna?
6. Hälla över det lilla vatten och fiskar som finns i min plastburk?

Vad tror ni om denna tillvägagång? Något annat jag ska tänka på eller ändra?
Tacksam för svar.

Du måste vara inloggad för att kunna posta ett inlägg