v2.0.1
Som inloggad medlem på Akvarielexikonet kan du ta del av många funktioner. Logga in, eller bli medlem redan idag.
| Ylofen | Inlägg #0 23 januari 2008 21:52 |
|
310 st inlägg Skillinge i Skåne län Akvarier (3) |
Hejsan! Jag har ett litet dilemma med fisk val, jag har 2 saker jag kan göra med mitt 540L kar:
1. Jag kan behålla dom 4 påfåglarna jag har (2 är skadade) och låta mina växter bli köttade. Eller: 2. Jag kan köpa några tigerfiskar, vet inte hur många som jag kan ha i mitt 540L kar men mer än 2 hoppas jag, (jag vet inte om dom äter växter men det verkar inte så, jag har sett många som har tigerfisk och växter, Tips? |
| patriks155 | Inlägg #1 24 januari 2008 09:02 |
|
616 st inlägg Uddevalla i Västra Götalands län Akvarier (3) |
På vilket sätt är påfåglarna skadade?
Finns många ciklider som inte rör växterna. Man kan ställa en fråga för att lätt kunna gå vidare: vill du ha växter eller inte? |
| VeMvEt | Inlägg #2 24 januari 2008 09:26 |
|
112 st inlägg Gullspång i Västra Götalands län Akvarier (11) |
Ylofen skrev: Hejsan! Jag har ett litet dilemma med fisk val, jag har 2 saker jag kan göra med mitt 540L kar: 1. Jag kan behålla dom 4 påfåglarna jag har (2 är skadade) och låta mina växter bli köttade. Eller: 2. Jag kan köpa några tigerfiskar, vet inte hur många som jag kan ha i mitt 540L kar men mer än 2 hoppas jag, (jag vet inte om dom äter växter men det verkar inte så, jag har sett många som har tigerfisk och växter, Tips? Hur ofta byter du fiskinnehåll i ditt kar egentligen? |
| Ylofen | Inlägg #3 24 januari 2008 14:32 |
|
patriks155 skrev: På vilket sätt är påfåglarna skadade? Finns många ciklider som inte rör växterna. Man kan ställa en fråga för att lätt kunna gå vidare: vill du ha växter eller inte? jag vill ha växter 2 av påfåglarna har 1 öga mindre eller man kanske kan säga 1 och ett halft öga. jag vill också ha aggressiva fiskar |
| Ylofen | Inlägg #4 24 januari 2008 14:34 |
|
VeMvEt skrev: Ylofen skrev: Hejsan! Jag har ett litet dilemma med fisk val, jag har 2 saker jag kan göra med mitt 540L kar: 1. Jag kan behålla dom 4 påfåglarna jag har (2 är skadade) och låta mina växter bli köttade. Eller: 2. Jag kan köpa några tigerfiskar, vet inte hur många som jag kan ha i mitt 540L kar men mer än 2 hoppas jag, (jag vet inte om dom äter växter men det verkar inte så, jag har sett många som har tigerfisk och växter, Tips? Hur ofta byter du fiskinnehåll i ditt kar egentligen? när jag inte tycker det ser snyggt ut längre, |
| VxaLtt | Inlägg #5 24 januari 2008 18:28 |
|
54 st inlägg Umeå i Västerbottens län Akvarier (0) |
Varför då ?? menar om de inte skadar varandra så är det ju ok... Förknippar "aggressiva fiskar" med typ stora ciklider med det finns många midre "växtsäkra" fiskar som är aggresiva..... Varför inte typ Kampfisk =) Tycker att du ska välja en art som är interessant (inte bara för att den är aggresiv) som passar ditt akvarium och fungerar med växter... personligen så tycker jag att Apistogramma släktet är interesanta, och fungerar bra med växter. Ändrad senast: 24 januari 2008 18:29 /ERik
|
| Kalle | Inlägg #6 24 januari 2008 18:30 |
|
130 st inlägg Skillinge i Skåne län Akvarier (5) |
Jag tycker tigerfisken verkar riktigt intressant har alltid velat ha en, men jag kan inte tänka mig att 250L räcker för en tigerfisk på 40Cm
//Olof Ändrad senast: 24 januari 2008 18:37 |
| DanielLund | Inlägg #7 24 januari 2008 19:23 |
|
325 st inlägg Umeå i Västerbottens län Akvarier (6) |
Jag tycker att 540 är på tok för litet för vuxna tigerfiskar, oavsett art. Klart att det funkar upp till kanske 20 centimeter, men sedan börjar det nog bli trångt. Du bör hålla en ensam individ eller en grupp med minst fyra-fem stycken annars riskerar du att stå där med en ensam mot slutet iallafall.
Jag har själv Datnioides microlepis i mitt 1020-kar sedan några månader och det är klart bland de snyggaste fiskarna jag vet då de är utfärgade. Ofta är åtminstone mina exemplar ganska tillbakadragna och bleka vilket kan bero på en rad faktorer. Men äter gör de och växer gör de det med, väldigt ojämt dock. Den största är väl närmare decimetern och den minsta kanske fem-sex centimeter. Att ens tänka tanken att tigerfiskar skulle äta växter är i mina ögon skrattretande. Det rör sig om rovfisk som äter insekter, kräftdjur och småfisk. www.brackvattensakvariet.se
|
| Kalle | Inlägg #8 24 januari 2008 20:13 |
|
130 st inlägg Skillinge i Skåne län Akvarier (5) |
DanielLund skrev: Jag tycker att 540 är på tok för litet för vuxna tigerfiskar, oavsett art. Klart att det funkar upp till kanske 20 centimeter, men sedan börjar det nog bli trångt. Du bör hålla en ensam individ eller en grupp med minst fyra-fem stycken annars riskerar du att stå där med en ensam mot slutet iallafall. Jag har själv Datnioides microlepis i mitt 1020-kar sedan några månader och det är klart bland de snyggaste fiskarna jag vet då de är utfärgade. Ofta är åtminstone mina exemplar ganska tillbakadragna och bleka vilket kan bero på en rad faktorer. Men äter gör de och växer gör de det med, väldigt ojämt dock. Den största är väl närmare decimetern och den minsta kanske fem-sex centimeter. Att ens tänka tanken att tigerfiskar skulle äta växter är i mina ögon skrattretande. Det rör sig om rovfisk som äter insekter, kräftdjur och småfisk. Okej okej, men hur många datnoides tror du jag kan ha? jag är ute efter en rovfisk som blir 20Cm inte förstor snygg och inte äter växter några tips?//Olof |
| DanielLund | Inlägg #9 24 januari 2008 20:40 |
|
Kalle skrev: Okej okej, men hur många datnoides tror du jag kan ha? jag är ute efter en rovfisk som blir 20Cm inte förstor snygg och inte äter växter några tips?//Olof Inte en enda då dats blir 30-40 centimeter. Jag kan fundera ut lite alternativ, men nu har jag en son som vill ha uppmärksamhet www.brackvattensakvariet.se
|
| Ylofen | Inlägg #10 24 januari 2008 22:22 |
|
gräver Parachromis loisellei mycket?
|
| patriks155 | Inlägg #11 25 januari 2008 08:49 |
|
Nej, jaguarer kan dock gräva en hel del. Problemet är dock att få tag på Loisellei i dagläget. Funderat på guldsöm förresten? Guldsöm passar bra att gå i ett högre pH som CA trots att det är en SA. Jack Dempsey är en annan vacker rovfisk men som brukar stanna vid 20 cm eller där omkring. Ändrad senast: 25 januari 2008 08:51 |
| Ylofen | Inlägg #12 25 januari 2008 11:17 |
|
patriks155 skrev: Nej, jaguarer kan dock gräva en hel del. Problemet är dock att få tag på Loisellei i dagläget. Funderat på guldsöm förresten? Guldsöm passar bra att gå i ett högre pH som CA trots att det är en SA. Jack Dempsey är en annan vacker rovfisk men som brukar stanna vid 20 cm eller där omkring. Vadå, om dom bara blir 20cm borde jag ju kunna ha 2 i mitt 540L kar! |
| DanielLund | Inlägg #13 25 januari 2008 11:31 |
|
Ylofen skrev: patriks155 skrev: Nej, jaguarer kan dock gräva en hel del. Problemet är dock att få tag på Loisellei i dagläget. Funderat på guldsöm förresten? Guldsöm passar bra att gå i ett högre pH som CA trots att det är en SA. Jack Dempsey är en annan vacker rovfisk men som brukar stanna vid 20 cm eller där omkring. Vadå, om dom bara blir 20cm borde jag ju kunna ha 2 i mitt 540L kar! Har någon någonsin motsatt sig att ha två Jack Dempsey i ett 540? Skulle i mina ögon fungera jättebra. En underbart snygg fisk jag gärna haft igen någongång. www.brackvattensakvariet.se
|
| Fiend | Inlägg #14 25 januari 2008 11:42 |
|
1166 st inlägg Umeå i Västerbottens län Akvarier (5) |
Jack Dempsey som Kristoffer hade tidigare tillsammans med Guldsöm var GRYMT tjusiga. Tror han hade ett 450 eller 540L akvarie!
Ett tips är att inreda med lite rötter mm så dem har sina områden där dem kan skaffa revir och inte behöver kivas så mkt. Mvh Fredrik
|
| patriks155 | Inlägg #15 25 januari 2008 11:57 |
|
Skulle inte satsa på två par Jack Dempsey, chansen är ganska stor att det blir stora problem. Satsa snarare på ett par Jack Dempesey och ett par Guldsöm som Fredrik säger. Därutöver bör du kanske ha något mindre par an någon ciklid eller ngt stim av något eller annat. 2 par är heller inte alltid så lyckat och båda arterna har starka viljor så har dom bara varandra att koncentrera sig på lär det bli stidigheter i karet.
|
| Fiend | Inlägg #16 25 januari 2008 12:01 |
|
1166 st inlägg Umeå i Västerbottens län Akvarier (5) |
Lite praktbotior och nåt stim med en större tetra skulle nog kompletera bra. Samt lite roliga malar som också är rätt så härdare och "stör" dem lite i deras annars så trevliga miljö.
Går även komplettera med lite renhållare som siamesiska algätare. Mvh Fredrik
|
| Ylofen | Inlägg #17 25 januari 2008 18:19 |
|
Jag är sugen på typ en ciklid som är rovgirig inte äter upp mina växter och som ynglar av sig lätt, skivtetra då lr?
|
| patriks155 | Inlägg #18 25 januari 2008 18:23 |
|
Ylofen skrev: Jag är sugen på typ en ciklid som är rovgirig inte äter upp mina växter och som ynglar av sig lätt, skivtetra då lr? Skivtetror är ingen ciklid utan en tetra som är släkt på långt håll med pirayan. Denna ska du inte ha om du vill ha växter, de är en riktigt duktig växtätare. Större Crenicichlor brukar vara enormt rovgiriga och äter precis allt dom får tag på. Ändrad senast: 25 januari 2008 18:25 |
| Ylofen | Inlägg #19 25 januari 2008 18:26 |
|
patriks155 skrev: Ylofen skrev: Jag är sugen på typ en ciklid som är rovgirig inte äter upp mina växter och som ynglar av sig lätt, skivtetra då lr? Skivtetror är ingen ciklid utan en tetra som är släkt på långt håll med pirayan. Denna ska du inte ha om du vill ha växter, de är en riktigt duktig växtätare. Större Crenicichlor brukar vara enormt rovgiriga och äter precis allt dom får tag på. läste fel och skrev lika så, har du msn så man kan få snabbare svar längtar varje gång efter svaren ^^ |
| patriks155 | Inlägg #20 25 januari 2008 18:37 |
|
Jag sitter på Tjörn nu och har inte tillgång till det. Är däremot ute väldigt sällan på den msn jag har, knappt alls. Däremot brukar jag vara inne här ofta även om jag inte är inloggad så läser jag alla nya poster.
|