v2.0.1
Som inloggad medlem på Akvarielexikonet kan du ta del av många funktioner. Logga in, eller bli medlem redan idag.
| pepsimoon | Inlägg #0 3 november 2010 14:28 |
|
5 st inlägg Jönköping i Jönköpings län Akvarier (1) |
Tjena.
Köpte ett akvarie av syrran i mitten av månaden, inkl. allt utom fisk. Rengjorde sten och akvarie o satte igång systemet. 2 dagar efter köpte jag växter och en ancistrus guld och nu en vecka senare har vi köpt fler invånare, black molly, silverplaty och barb inkl, en algätare, dalmatinfärgad, som jag inte minns namnet på. Vill inte störa syrran jämt med massa "dumma" frågor. -Hur ofta ska man byta vatten och hur mycket? Har hört runt 5 liter varje vecka. -Vilken mat är bäst? Finns en vitakraft på Ge-kås för 79kr, big pack istället för att köpa någon tetra pro vegatable, 109kr för 80g. -Rekommenderas att ge ancistrus:en Tropical Aglwafers, ca 1/4 el mindre en gång i veckan. Men behövs det? Provade igår men en barb lyckades trycka i sig den... -Om en fisk dör 1-2 dagar efter inköpet, kan man reklamera eller så? (Köpt på Djurmagasinet) Tacksam för svar! Kommer säkert på mer, senare :P Ändrad senast: 3 november 2010 14:29 |
| Ico | Inlägg #1 3 november 2010 20:01 |
|
9 st inlägg Malmö i Skåne län Akvarier (2) |
Fråga på bara!
Jag skulle nog svara såhär på dina frågor: - Man brukar säga att byta 1/4 av vattnet i akvariet en gång i veckan är standard. Såklart kan det behövas oftare i vissa kar och mindre i andra. Men det kan vara en bra tumregel. - Till de fiskar som du har köpt behövs egentligen ingen speciell mat. Jag brukar köra på vanligt flingfoder, billigt och bra - Jag skulle bara ha gett ancistrusen extra mat ifall det såg ut som att den behövde det. Det är annars lätt hänt att den slutar äta alger, för att den sitter och lurar på tabletterna i stället. - Reklamera fisk kan vara svårt ibland. Det beror mycket på var du har köpt dom. Jag skulle gå in i affären och fråga. Men låt det inte gå för lång tid, eftersom då kan vattenvärdena förändras. Ofta är det så att man får ta ett stickprov hemma i sitt kar för att visa vilka vattenvärden man hade (detta kan ju påverka fisken). Nu kanske det blev lite onödigt mycket, men men.... Ändrad senast: 4 november 2010 10:05 |
| pepsimoon | Inlägg #2 22 februari 2011 13:27 |
|
5 st inlägg Jönköping i Jönköpings län Akvarier (1) |
Nu har akvariet varit igång ett par månader.
Har mer produktfrågor på lut bara... Vilket salt ska man använda vid vattenbyte och hur mycket? Känner att jag också vill ha ph- och/eller nitritstickor hemma så jag kan komma värdet på vattnet själv. Vilka ska man köpa då? Vissa fiskar börjar bli lite bleka, ancistrusen ska vara guld men är mer blekgul. Vad behövs det för att få mer sprutt på färgerna? Anledningen till alla frågor är för att de i butikerna dumförklarar en för att man frågar. Tacksam för svar. |