Nybörjare - sötvatten

Nybörjare - sötvatten

Forum - Mitt första akvarium

Kopplade arter till forumtråden

Kopplade produkter till forumtråden

Agnes
Inlägg #0
  22 oktober 2009  15:42

offline (18 december 2009  18:29)

6 st inlägg
Gävle i
Gävleborgs län
Akvarier (0)
Är på G att köpa mitt första akvarium. Mycket av det som ligget ute på nätet är så riktat till de (er) som redan kan mycket och frågar man i butiker så blir det mer försäljning än goda råd...

Har i alla fall kommit fram till att det blir ca 100 l, och att jag vill ha ganska så stora fiskar med vackra färger och/eller former eller en sort som har ett roligt beteende. Jag vill göra "rätt" och inte blanda fiskar hej vilt som inte trivs tillsammans eller i den miljö jag skapar. Vad beträffande miljö så har jag inga preferenser vad gäller växter eller inte växter utan det får bero på fiskarna trivs i för typ av omgivning.

Är det någon vänlig själ som kan ge mig en liten snabb guidning i vilken sorts fisk som passar mig och vilken utrustning/inredning akvariet bör ha för de ska trivas? Jag önskar mig en art som inte är alltför svår för en nybörjare, men ändå lite spännande!

Tack på förhand!

Suki
Inlägg #1
  23 oktober 2009  23:23

offline (13 april 2011  23:07)

9 st inlägg
Alingsås i
Västra Götalands län
Akvarier (2)
Hur "stora" fiskar är det du är ute efter?

Agnes
Inlägg #2
  24 oktober 2009  11:03

6 st inlägg
Gävle i
Gävleborgs län
Akvarier (0)
Suki skrev:

Hur "stora" fiskar är det du är ute efter?

Har alltid gillat skalarer och ciklider, men hur stora fiskar man kan ha i ettt 100 L är väl mycket beroende på vilket utrymme arten kräver? Jag vill ju inte ha fiskar som vill ha större utrymme och därmed inte trivs...

Kan tänka mig att börja med att välja en art av någon större variant och sedan utifrån dem planera vidare vad gäller eventuellt övriga fiskar, om det är fiskar som vill ha/tolererar sällskap osv.

Känner mig väldigt förvirrad då jag försöker läsa mig till arter då det vimlar av varianter och skullle därför vilja ha tips på sorter så att jag kan planera vidare utifrån dem! Vill ha någon som tom en nybörjare som jag kan få att trivas och kanske även förökar sig!

emari
Inlägg #3
  26 oktober 2009  14:26

offline (3 maj 2010  10:56)

20 st inlägg
Karlstad i
Värmlands län
Akvarier (7)
Jag skulle läsa på om latinamerikanska ciklider som Apistogramma Vijeta eller Apistogramma Agazissii.
Färggranna ciklider som inte är allt för svåra att börja med och som växer sig stora med tiden.
Kan vara lite känsliga för stora vattenbyten, men sköter man sitt akvarium, så är de ena riktiga ögonstenar i akvariet.
Till dessa skulle jag ha några Bilbukar vid ytan (också från latinamerika) och några pansarmalar vi botten. På så sätt finns fisk i alla skikt i akvariet. Någon algätare är alltid bra (Siamensis eller mal)
Skulle även tänka ut någon stimfisk vid sidan av cikliderna. Finns så otroligt många att välja bland, men dessa ger färg och rörelse till burken.
Alla dessa fiskar gillar växter, så några lättskötta akvarieväxter såsom Valisneria och Hornserv skulle jag köpa till. Även en rot är bra om du väljer att köpa en mal.
Allt detta får plats i ett 100 liters akvarium och blir mina tips till dig.

Gillar du inte detta så är mitt tips att du surfar runt och i första hand kollar på bilder efter ett akvarium du gillar, kollar vad det är för fisk som simmar där och sedan läser på om dem.

Det är ganska mycket att tänka på när man ska starta upp ett akvarium, så läs på så mycket du kan. Gäller att vara noggrann med vattenvärden osv... Man kan inte köpa fisk och akvariet på samma gång, då fisk inte kan läggas i vanligt kranvatten. Här på Akvarielexikonet finns en riktigt bra artikel i ämnet. Lycka till! smiley: normal

Agnes
Inlägg #4
  26 oktober 2009  15:23

6 st inlägg
Gävle i
Gävleborgs län
Akvarier (0)
Tack emari, för ditt svar!

Det var just sådan information om fiskar jag var ute efter! Har som du säger hittat mycket information (bra information) om hur man startar upp ett akvarium och känner mig ganska så trygg i det, men att få ordning på alla olika arter var värre...

En liten fråga bara, hur många ciklider kan jag ha? Kan jag blanda de bägge sorterna du rekomenderade?

emari
Inlägg #5
  28 oktober 2009  10:28

offline (3 maj 2010  10:56)

20 st inlägg
Karlstad i
Värmlands län
Akvarier (7)
Jag skulle välja att endast ha en art. En kille och två tjejer.
De trivs med stenskravel, så ett sådant är att föredra i burken.
Själv är jag förälskad i Vijetan, men du skall göra som du vill!

Agnes
Inlägg #6
  28 oktober 2009  14:17

6 st inlägg
Gävle i
Gävleborgs län
Akvarier (0)
Stenskravel!??? Vad är det?:/

Fiend
Inlägg #7
  28 oktober 2009  19:00

AdministratörAdministratör

offline (21 mars 2011  13:20)

1166 st inlägg
Umeå i
Västerbottens län
Akvarier (5)
Jag googlade lite och hittade en artikel skriven av Andreas Gradin. Frågade honom på MSN och tydligen är ett stenskravel en stor hög med sten. Typ som ett stenröse?
Mvh Fredrik

Agnes
Inlägg #8
  28 oktober 2009  20:23

6 st inlägg
Gävle i
Gävleborgs län
Akvarier (0)
Ha, ha, så enkelt! Trodde att det var en mystisk akvarist-term... =)

Fiend
Inlägg #9
  28 oktober 2009  20:26

1166 st inlägg
Umeå i
Västerbottens län
Akvarier (5)
Jag hade inte heller hört det, men nu vet man smiley: normal
Mvh Fredrik

Ylofen
Inlägg #10
  12 december 2009  18:16

offline (14 februari  13:51)

310 st inlägg
Skillinge i
Skåne län
Akvarier (3)
Läs själv, skapa din egen uppfattning (y)

Agnes
Inlägg #11
  13 december 2009  11:01

6 st inlägg
Gävle i
Gävleborgs län
Akvarier (0)
Ylofen skrev:

Läs själv, skapa din egen uppfattning (y)

Det är ju det jag gör!

Jag läser böcker och artikar på nätet, samt följer eller skapar trådar i olika forum! Akvariet är fortfarande inte inköpt, men jag börjar att få en idé om hur jag vill göra. All information jag har fått av olika akvarister har jag tagit till mig och anpassat efter mina intressen och förutsättningar.

Ett stort TACK till alla eldsjälar i detta och andra forum för att ni vill dela med er av era erfarenheter! Det är väl det som ett forum är till för? Att dela med sig av sina erfarenheter och idéer? Eller?

Lillflickan
Inlägg #12
  13 december 2009  12:43

offline (10 december 2010  22:44)

9 st inlägg
Torslanda i
Västra Götalands län
Akvarier (1)
Det finns massor med bra sidor och böcker att läsa. Jag tycker att du ska gå till en bra zooaffär och titta på vilka fiskar som du tycker är fina, ta kort på dom och skriva upp vad dom heter och sedan slår du upp dom här eller på t.ex. zoopet.se . Du kan inte alltid lite på vad personalen säger, några vill bara tjäna pengar. T.ex. en vanlig sak en säljare kan säga är att fiskarna kontrollerar hur mycket dom växer, att om man har en fisk som blir stor i ett litet akvarium så blir den inte för stor. Det är inte sant. Fiskar växer till dom når sin fulla storlek, vare sig dom bor i ett 30 liters eller ett 500 liters.

Fiend
Inlägg #13
  13 december 2009  21:02

1166 st inlägg
Umeå i
Västerbottens län
Akvarier (5)
Min personliga åsikt är att först hitta de fiskar man är intresserad av och sedan planera karet utifrån det smiley: normal
Något jag vet är att man alltid verkar köpa för små akvarium! :D
Allteftersom verkar man vilja ha större och större.. och mer och mer i dem.

Angående arter så kan du kika ut dem i butiken, ta med dig kort och posta här på forumet, eller slå upp dem i akvarielexikonets artregister.
Hittar du inte arten här så lägger du till den så kan vi alla hjälpas åt att fylla på med information om arten.
Det är vad Akvarielexikonet handlar om.. att alla bidrar med det dem kan och hjälps åt att fylla på med informationen smiley: normal
Mvh Fredrik

Du måste vara inloggad för att kunna posta ett inlägg