droppfilter

droppfilter

Forum - Do It Yourself

Kopplade arter till forumtråden

Kopplade produkter till forumtråden

DanielLund
Inlägg #0
  16 oktober 2008  16:39

offline (22 april 2009  19:03)

325 st inlägg
Umeå i
Västerbottens län
Akvarier (6)
Jag funderar på att bygga någon form av droppfilter till både saltkaret och ciklidkaret. Någon som sitter inne med bra idéer, ritningar eller länkar?
www.brackvattensakvariet.se

patriks155
Inlägg #1
  16 oktober 2008  17:50

MedarbetareMedarbetare

offline (24 juli 2010  15:40)

616 st inlägg
Uddevalla i
Västra Götalands län
Akvarier (3)
DanielLund skrev:

Jag funderar på att bygga någon form av droppfilter till både saltkaret och ciklidkaret. Någon som sitter inne med bra idéer, ritningar eller länkar?

Du har inte ciklidboken alt kan låna den, där finns ritning på droppfilter.

patriks155
Inlägg #2
  16 oktober 2008  19:57

MedarbetareMedarbetare

616 st inlägg
Uddevalla i
Västra Götalands län
Akvarier (3)
Nu har du mail Daniel

DanielLund
Inlägg #3
  16 oktober 2008  21:02

325 st inlägg
Umeå i
Västerbottens län
Akvarier (6)
patriks155 skrev:

Du har inte ciklidboken alt kan låna den, där finns ritning på droppfilter.

Jag har inte den men har haft den hemma ungefär 75% av tiden sedan jag blev akvarist på nytt. Umeå stadsbibliotek har flera exempla av båda upplagorna. smiley: normal

Tack för mailet och hjälpen.

DanielLund
Inlägg #4
  16 oktober 2008  21:24

325 st inlägg
Umeå i
Västerbottens län
Akvarier (6)
Anledningen till att jag började fundera på droppfilter är att jag blivit erbjuden en bit på ett plaströr som en gång i tiden varit skummare eller något liknande. Det har en yttre diameter på tio centimeter och om jag kommer ihåg rätt (vilket är aningens osannolikt) en längd på cirka 40 centimeter. Perfekt storlek för mitt saltvattensakvarium. Jag hade tänkt köra EHFI substrat och EHEIMs minsta cirkulationspump, den där på 150-300 liter i timmen. Den har en tryckhöjd på 50 centimeter så det borde fungera bra. Jag är även en trägen DIY:are och det var ett tag sedan jag hade något projekt på gång.

Fiend
Inlägg #5
  17 oktober 2008  00:22

AdministratörAdministratör

offline (21 mars 2011  13:20)

1166 st inlägg
Umeå i
Västerbottens län
Akvarier (5)
Låter intressant detta smiley: normal keep us posted!
Det jag vet av plexi är att det är lite smådrygt att jobba med, men det kanske du har kommit på en bra lösning på?
Mvh Fredrik

Yonaz
Inlägg #6
  17 oktober 2008  09:31

offline (4 september 2009  17:04)

294 st inlägg
Bjurholm i
Västerbottens län
Akvarier (16)
Jag har tillverkat två olika typer av droppfilter fats med samma princip. Den första jag gjorde var av en frigolitlåda som jag skar ut ett hål i botten och stoppade sedan en bit avloppsrör i detta hålet som vatten rann ut genom tillbaks i karet. Fyllde sedan frigolitlådan med diverse filtermaterial och kopplade en pump från karet till denna. Det andra som jag gjorde var av en plasttunna som jag också gjorde hå i botten på och stoppade i ett avloppsrör. Förändringen var att jag denna gång lät röret gå upp i tunnan nästan till toppen av tunnan. Sedan pumpade jag vatten från akvariet upp till tunnans botten. Sedan fyllde jag på med filtermaterial som sedan vattnet alltså trycker upp igenom för att tillsist falla över kanten på röret i tunnan och "droppa" tillbaks ned i karet igen. Fyllde även röret med blå filtermatta för att ta tillvara på allt utrymme i tunnan. Den sistnämda fungerar väldigt bra och den kan jag verkligen rekomendera!

Du får väl komma till Bjurholm och titta om du inte riktigt förstår hur jag menar hehe...
1600 l
1400 l
600 l
400 l
290 l
200 l
90 l
80 l

blaze
Inlägg #7
  17 oktober 2008  17:59

offline (13 december 2010  20:32)

135 st inlägg
Umeå i
Västerbottens län
Akvarier (8)
den sista lät väldigt enkel, då behövs bara ett lite grövre rör oc ett smalt då med andra ord + en massa filtermaterial givetvis oc en pump så är det klart?

DanielLund
Inlägg #8
  17 oktober 2008  18:09

325 st inlägg
Umeå i
Västerbottens län
Akvarier (6)
blaze skrev:

den sista lät väldigt enkel, då behövs bara ett lite grövre rör oc ett smalt då med andra ord + en massa filtermaterial givetvis oc en pump så är det klart?

Det blir så enkelt man gör det. Om man sen kan klassa allt som "droppfilter" vet jag inte. Droppfilter kallas även wet/dry filter och är en kombination av aeroba och aneroba(luft- och vattenlevande) bakterier vilket åstadkoms genom att spreya vatten genom filtermaterial samtidigt som det tar in luft för att sedan "droppa" ner i akvariet. Detta är bra för bland annat syresättningen men även nitrifikationen. Eller nåt. Kan ha missbedömt saker och ting, är inte så haj på det där med kemi och fysik...

saxmark
Inlägg #9
  17 oktober 2008  23:35

MedarbetareMedarbetare

offline (7 december 2011  18:50)

241 st inlägg
Kode i
Västra Götalands län
Akvarier (3)
En bekant hade ett droppfilter till sina ciklider.

Systemet bestod av ett 20 liter kar med substrat i olika nivåer med filtermatta som avskiljare. Han matade detta med ett eheim ytterfilter som bara hade makaroner i sig. Överst så låg en plexiplatta med en massa hål borrade i. Detta skulle fördela vattnet ner i filtret. Det såg ut som det regnade under plattan. När karet hade nån cm kvar till kanten (5 eller så) så startade en hävert som sög tomt i filtret, slurpade till och så börjde allt om på ny kula. Detta skedde var 5:e minut. Filtret tickade och gick i 2 år utan problem. Det växte växter överst i det när han lade ner karet pga platsbrist.

Hoppas ni förstår principen för jag suger på att rita.. smiley: normal

DanielLund
Inlägg #10
  20 oktober 2008  09:27

325 st inlägg
Umeå i
Västerbottens län
Akvarier (6)
Jag tror mig förstå hur du menar men kan inte komma på hur häverten fungerar riktigt. Låter som en smart lösning för ett Wet/dry-filter!

patriks155
Inlägg #11
  22 oktober 2008  13:16

MedarbetareMedarbetare

616 st inlägg
Uddevalla i
Västra Götalands län
Akvarier (3)
Konstigt att de inte finns färdiga droppfilter att köpa i Sverige (vad jag vet), vet att USA ska ha kommit längre på den biten.

saxmark
Inlägg #12
  1 november 2008  17:24

MedarbetareMedarbetare

offline (7 december 2011  18:50)

241 st inlägg
Kode i
Västra Götalands län
Akvarier (3)
Wet/Dry är väl den korrekta benämningen på hans filter ja.. smiley: normal..

Häverten skall jag försöka avteckna.. Håller på att skissa på en liknande lösning för ett filter som jag skall ha på altanen inför odlingssäsong 2009.. smiley: normal

patriks155
Inlägg #13
  1 november 2008  18:26

MedarbetareMedarbetare

616 st inlägg
Uddevalla i
Västra Götalands län
Akvarier (3)
Eheim har wet/dry filter. Har själv haft ett sådant som åkte ut efter 210 nervsammanbrottsmiley: sad

DanielLund
Inlägg #14
  1 november 2008  22:29

325 st inlägg
Umeå i
Västerbottens län
Akvarier (6)
patriks155 skrev:

Eheim har wet/dry filter. Har själv haft ett sådant som åkte ut efter 210 nervsammanbrottsmiley: sad

Usch ja! Jag har precis slängt ut mitt då jag inte fick det att fungera som det skulle trots att jag försökt få till höjd och alla andra parametrar som de ska. Fungerade dock utmärkt i ett tidigare kar där jag hade det på tok för nära vattenytan. Ett svindyt filter som låter betydligt mer än vanliga ytterfilter. Verkar vara många som haft problem med dem!

Jag har byggt fäärdigt droppfiltret nu men inte fått igång det då jag inte hittar någon lämplig pump här i Umeå. Får hoppas på att hitta någon i GBG då jag åker söderut nästa vecka. Den ska pumpa runt 150-200 liter/timmen och lyfta vattnet åtminstone 50 cm.

Du måste vara inloggad för att kunna posta ett inlägg