v2.0.1
Som inloggad medlem på Akvarielexikonet kan du ta del av många funktioner. Logga in, eller bli medlem redan idag.
| Kiwie | Inlägg #0 28 november 2011 19:04 |
|
0 st inlägg Täby i Stockholms län Akvarier (0) |
Jag har haft en vattensköldpadda och nyligen så skaffade jag några fiskar och i djuraffären rekommendera dem små stim fiskar, är det ett bra val? Har även en 4 stycken fiskar som jag inte riktigt vet arten på, kan vara en platy men vill få det försäkrat. Sen så undrar jag hur man odlar fiskar på bästa sätt jag har hört att man ska ha ett extra akvarium bara för odling men hur ska ett sådant akvarium vara inrett och vad ska man mata fisk yngel med? Och jag har en vatten-värmare som inte värmer vattnet lagom mycket utan gör knappt något ska jag byta ut den då? Och hur förhindrar man att fiskarna ska bli mat till sköldpaddan? Sedan vill jag gärna ha tips om hur man allmänt sköter ett akvarium.
|
| Caffeiner | Inlägg #1 3 december 2011 11:59 |
|
11 st inlägg Uppsala i Uppsala län Akvarier (2) |
Att odla fisk är lite av en konst. Jag har läst en del på nätet och det verkar vara väldigt olika för vilka fiskar man vill odla. Vissa fiskar kan odlas i ditt vanliga akvarium utan några problem, medan andra kan behöva speciella odlingsakvarium som möter deras behov som t.ex. rätt ph, rätt temperatur, mörkläggning etc etc. Jag skulle rekomendera att du googlar runt lite på de fiskar du är intresserade av att odla och att du kanske lånar en bok på biblioteket om ämnet. Det finns en som nästan alla akvarister rekomenderar, "Odling av akvariefisk" av Helmut Pinter. Den är gammal men är fortfarande favoriten bland akvaristerna ;)
|
| Caffeiner | Inlägg #2 3 december 2011 12:04 |
|
11 st inlägg Uppsala i Uppsala län Akvarier (2) |
Om fisken du undrar över är i den bifogade bilden så är det platy, red wag platy på engelska som jag inte har helt fel.
|